مقالات طراحی وب سایت

چهار شنبه 18 مهر 1403

هوش مصنوعی، دوست یا دشمن طراحان وبسایت؟👩‍💻

هوش مصنوعی، دوست یا دشمن طراحان وبسایت؟👩‍💻

آیا طراحی سایت با هوش مصنوعی امکان پذیر است؟ به نظر شما هوش مصنوعی پایان شغل طراحی وبسایت و توسعه وب خواهد بود؟ آیا ظهور هوش مصنوعی به این معنی است که لشگر متخصصان در سراسر جهان بیکار شده، مشاغل آنها توسط هوش مصنوعی جایگزین و مهارت‌های آنها منسوخ می‌شود؟ این‌ها سوالی است که ذهن طراحان و توسعه دهندگان وب امروزی را به خود مشغول ساخته است!  

از آنجایی که شرکت داده پردازی فراتک یکی از متخصصین قدیمی و باتجربه در زمینه طراحی وب سایت، خدمات سئو سایت و طراحی اپلیکیشن فروشگاهی است، تصمیم گرفتیم نظر و پیشنهادمان را در مورد این موضوع چالش بر انگیز به اشتراک بگذاریم. 

آیا هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین طراحان وبسایت شود؟

با پیشرفت روزافزون و تحولات شگرف در تکنولوژی و فناوری، طبق شواهدی که پیداست، هوش مصنوعی (AI) تقریباً در آینده همه چیز را تغییر میدهد و طراحی وب نیز از این قاعده مستثنی نیست، اما این بدان معنا نیست که سایر شغل‌ها و شغل طراحی وبسایت در خطر است! 

واقعیت این است، کارهایی وجود دارد که انسان‌ بهتر از هوش مصنوعی انجام می‌دهد، و پاسخ قاطع برای کسانی که می‌پرسند، "آیا هوش مصنوعی جایگزین طراحان  سایت خواهد شد؟" خیر است، حداقل در حال حاضر!

دانش چندین ساله و توانایی حل مسئله متخصصین طراحان سایت ماهر غیر قابل جایگزینی با هوش مصنوعی است! کسب‌وکارهایی که به دنبال وب‌سایت‌های باکیفیت، حرفه ای و امن هستند، باید تخصص و تجربه را بر جذابیت میان‌برهای هوش مصنوعی در اولویت قرار دهند.

هوش مصنوعی جایگزین طراحان وی سایت می شود؟

با این حال، مطمئناً هوش مصنوعی می‌تواند به خودکارسازی کارهای اضافی و بیهوده که طراحان سایت از آن متنفرند کمک نماید، که خبر بسیار خوبی در سراسر جهان است. هوش مصنوعی به عنوان یک دستیار قدرتمند، می‌تواند باری از دوش طراحان وب جهت انجام بسیاری از کارهای تکراری بردارد.

طراحی سایت با هوش مصنوعی، رقیب یا شریک؟

 آیا ما که طراح سایت هستیم باید نگران پیشرفت هوش مصنوعی باشیم؟ خیر. هوش مصنوعی نه تنها دشمنی برای طراحان وب نیست، بلکه می‌تواند به عنوان یک ابزار پیشرفته، توانمندی‌ها و خلاقیت آن‌ها را به طور چشمگیری افزایش دهد. با اتکا بر الگوریتم‌های پیچیده و یادگیری ماشین، هوش مصنوعی قادر است حجم عظیمی از داده‌ها را تحلیل و شناسایی کند. در واقع، طراحی سایت با هوش مصنوعی می‌تواند نقش مکمل و تقویت‌کننده‌ای برای متخصصین این حوزه داشته باشد.

در سال‌های اخیر شایعات زیادی در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر جامعه طراحی و توسعه وب‌سایت صورت گرفته است،  اما واقعیت این است که فناوری استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی سایت هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد ... . قدرت خلاقیت انسان یک کنجکاوی ذاتی را به همراه دارد. ما همیشه به دنبال به چالش کشیدن وضعیت موجود و تجربه خطاها و اشتباهات جدید هستیم. خلاقیت همیشه یک تلاش انسانی بوده و هست! در نتیجه استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی سایت نباید به عنوان یک انتخاب "جایگزین" برای خلاقیت انسان تلقی شود.

 در عوض، هوش مصنوعی را می‌توان به عنوان یک دستیار برای تسریع روند کارها مورد استفاده قرار داد. طبق تجربیات مختلف ما در طراحی بیش از 1400 سایت در زمینه‌های مختلف همچون صنعت، آموزش، فروش محصول، خدمات و... دلایلی وجود دارد که باعث می‌شود از تاثیر هوش مصنوعی بر طراحی سایت هراسی نداشته باشیم:

بنا به چند دلیل هوش مصنوعی جایگزین تیم و شرکت طراحی سایت نخواهد شد

1- طراحی سایت نیاز به تجزیه و تحلیل دارد!

 در طراحی و توسعه وبسایت‌ها که نیاز به رفع خطا، برنامه ریزی‌های پیچیده، شخصی سازی و سفارشی سازی است، جایگزینی کامل توانایی‌های انسانی مانند تحلیلگری، تفکر خلاق و درک نیازهای کسب‌وکار، با هوش مصنوعی ممکن نیست! 

اما هوش مصنوعی می‌تواند روند کد نویسی، بررسی و تست سایت را سریعتر کند. متخصصین برنامه نویسی سایت می‌توانند از هوش مصنوعی کمک بگیرند تا بدون تایپ بیشتر، کدهای بیشتری برای سایت بنویسند. کار یک طراح وب سایت تا حد زیادی نیاز به خلاقیت، استدلال پیچیده و دانش و درک گسترده از پروژه در دست دارد. با این حال، حتی راه‌حل‌های جدید و نوآورانه شامل مفاهیم کوچک، ساده و پرکاربرد می‌شوند.

در نهایت درک مفاهیم کسب‌وکار، سئو سایت، تجزیه و تحلیل داده‌ها و تعامل با مشتریان نیازمند دانش و تجربه انسانی است که هوش مصنوعی به تنهایی قادر به حل آن نیست.

2- در طراحی سایت تجربه و تخصص مهم است!

با توجه به تجربه گسترده تیم ما و سایر طراحان وبسایت، که بیش از هزاران ساعت روی پروژه‌های متعدد فعالیت کرده ایم، نمی تواند به راحتی توسط هوش مصنوعی تکرار شود! 

پیچیدگی‌ها و تفاوت‌های بسیاری در طراحی سایت شرکتی، خدماتی، فروشگاهی، توسعه و پیاده سازی امکانات جدید به سایت، نیاز به درک عمیقی از برنامه نویسی وب دارد که فراتر از قابلیت‌های ابزارهای طراحی سایت با هوش مصنوعی است.

در حال حاضر هوش مصنوعی شاید بتواند برنامه‌های کوتاه و ساده را مدیریت می‌کند اما دقت پایینی دارند. حتی اگر کد یا طرحی هم توسط Ai  تولید شود، نیاز است که یک طراح سایت با تجربه اشتباهات و خطاهای آن را متوجه و رفع نماید!

3- سادگی گمراه کننده ابزارهای طراحی سایت هوش مصنوعی!

ابزارهای هوش مصنوعی اغلب به عنوان راه حل‌های آسان و بدون دانش فنی برای ساخت وب سایت‌ها به بازار عرضه می‌شوند. اما آیا سایت طراحی شده با هوش مصنوعی رایگان، کیفیت و امنیتی که یک شرکت طراح وب سایت یا فرد متخصص این حوزه، برای سایت شما پیاده سازی میکند را دارد؟ در حال حاضر خیر! هوش مصنوعی یا  AI نمی تواند تضمینی بر کیفیت و امکانات پیشرفته وب سایت به شما ارائه کند! 

در نتیجه هوش مصنوعی سرعت انجام کار را بیشتر و حجم کار مورد نیاز برای طراحی وب سایت را به شدت کاهش می‌دهد، که نیاز به مرور خط به خط کدها نباشد! به طوری که برنامه نویسان می‌توانند از هوش مصنوعی در طراحی سایت، برای تولید ایده‌های اولیه استفاده کنند سپس آن‌ها را با علم و دانش خود بهبود بخشند.

4- ابزارهای هوش مصنوعی در طراحی سایت مانند تیغ جراحی در اتاق عمل است!

تشبیه جراحی و طراحی سایت به عنوان دو پروسه پیچیده و نیازمند تخصص، تشبیهی جالب و تا حدودی دقیق است.

ابزارهای هوش مصنوعی و تیغ جراحی هر دو به عنوان ابزار و دستیار کار متخصص مورد استفاده قرار می‌گیرند. شخص طراح و دکتر جراحی نیز هر دو متخصص هستند. وظیفه دکتر جراح و متخصص طراحی سایت عیب یابی، نظارت در تمام مراحل، حل مسئله و گرفتن تصمیم نهایی است!

هوش مصنوعی در چه زمینه‌هایی از طراحی سایت نمی‌تواند کمک کند؟

با وجود تمام مزایای طراحی سایت هوش مصنوعی، هنوز هم مواردی وجود دارد که Ai  نمی‌تواند به خوبی از پس آن‌ها برآید. برخی از این موارد در طراحی سایت عبارتند از:

  • خلاقیت و نوآوری: هوش مصنوعی شاید بتواند طرح‌های کلی خوبی تولید کند، اما هنوز هم در خلق ایده‌های کاملاً جدید و نوآورانه همراه با جزئیات با محدودیت‌های بسیاری روبرو است.
  • درک عمیق از مفاهیم انتزاعی: هوش مصنوعی در درک مفاهیم انتزاعی مانند احساسات، فرهنگ و ارزش‌ها با مشکل مواجه است!
  • حل مشکلات پیچیده: Ai  هنوز هم در حل مشکلات پیچیده و چند وجهی که نیاز به تفکر انتقادی و تصمیم‌گیری انسانی دارند، با چالش‌هایی مواجه است.
  • ناتوان در تعاملات انسانی: Ai  در درک و پاسخگویی به تعاملات انسانی پیچیده مانند مذاکره، حل اختلاف، مشاوره دادن به کاربران با مشکل مواجه است.

مذاکره با یکی از طراحان سایت (درباره تاثیر هوش مصنوعی در طراحی وب)

لیندسی دربی، سرپرست طراحی محصول در تیم فروش HubSpot، به این پرسش پرداخته است که آیا طراحان وبسات باید نگران جایگزینی شغل خود توسط ابزارهای طراحی سایت مبتنی بر هوش مصنوعی باشند یا خیر! دربی معتقد است که هوش مصنوعی قطعا برخی از وظایف طراحی را ساده‌تر خواهد کرد.

مذاکره دربی لیندسی درباره جایگزینی هوش مصنوعی با طراحان سایت

- او می‌گوید: بعضی از کارهای تکراری و خسته‌کننده طراحی به زودی توسط هوش مصنوعی انجام خواهند شد. این یعنی طراحان می‌توانند روی کارهای مهم‌تری مثل استراتژی وکارهای خلاقانه تر تمرکز کنند. اما چرا پاسخ به این سوال که "آیا هوش مصنوعی جای طراحان وب را می‌گیرد؟" یک "نه" قاطع است؟ دلیل اصلی این است که هوش مصنوعی فاقد چیزی است که انسان‌ها به آن مجهز هستند: هوش هیجانی!

 دربی توضیح می‌دهد: "همدلی با کاربران، چیزی است که طراحی را موثر می‌کند. ابزارهای هوش مصنوعی طراحی سایت قوانین از پیش تعریف‌شده را دنبال می‌کنند، اما هنوز نمی‌توانند جزئیات و پیچیدگی‌های طراحی وبسایت را درک کنند." با این حال، نقش طراحان در عصر هوش مصنوعی تغییر خواهد کرد.

- دربی می‌گوید: "طراحان باید خود را با این فناوری جدید وفق دهند تا بتوانند همچنان در این حوزه موفق باشند."

چرا هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین کامل طراحان شود؟

لیندسی دربی می‌گوید: من چندین ابزار طراحی مبتنی بر هوش مصنوعی را امتحان کرده‌ام و متوجه شده‌ام که اگرچه این ابزارها می‌توانند برخی از کارها را خودکار کنند، اما نمی‌توانند جایگزین کامل طراحان باشند. دلیل آن این است که انسان‌ها می‌توانند با شما همفکری کنند و ایده‌های شما را بهتر درک کنند.

برای مثال طبق تصاویر زیر:

من از هوش مصنوعی Wix خواستم تصویری برای یک کامیون بستنی طراحی کند. با وجود توضیحات دقیق، تصاویر تولید شده به اندازه کافی واقعی نبودند. همچنین، ابزار Durable را امتحان کردم که ادعا می‌کند می‌تواند در عرض ۳۰ ثانیه یک وب‌سایت طراحی کند. نتیجه یک وب‌سایت بسیار ساده و بدون هیچ صفحه، دکمه، منو و... بود. جهت مطالعه این مذاکره کلیک کنید.

 

طراحی سایت بستنی فروش با هوش مصنوعی

طراحی سایت بستنی فروشی با AI

همراه شدن با تکنولوژی، راز موفقیت شما!

نگرانی در مورد آینده هوش مصنوعی در طراحی سایت برای متخصصین این حوزه، واکنشی طبیعی است. برای کاهش این نگرانی‌ها، باید دانش خود را در مورد این فناوری افزایش دهیم، دیدگاه خود را نسبت به آن تغییر دهیم و با تغییرات همراه شویم. به جای نگرانی از جایگزینی توسط Ai، باید به دنبال راه‌هایی برای استفاده بهنیه و همکاری با آن باشیم. 

چگونه می‌توان با تکنولوژی همراه شد؟

با توسعه مهارت‌های جدید، تمرکز بر فرصت‌ها و داشتن یک رویکرد مثبت، می‌توانیم از مزایای هوش مصنوعی برای برنامه نویسی سایت بهره‌مند شویم و به آینده‌ای بهتر دست یابیم. برای اینکه خودمان را با تکنولوژی و آینده طراحی سایت با هوش مصنوعی منطبق کنیم، می‌توانیم اقدامات زیر را انجام دهیم:

  • • یادگیری مستمر: دنیای تکنولوژی به سرعت در حال تغییر است. بنابراین، یادگیری مستمر و به روز نگه داشتن دانش خود در زمینه‌های مرتبط با هوش مصنوعی و طراحی وب اهمیت فراوانی دارد. می‌توانید در دوره‌های آنلاین، کارگاه‌ها و کنفرانس‌ها شرکت کنید یا از منابع آنلاین مانند مقالات، وبلاگ‌ها و ویدیوها استفاده کنید.
  • تمرکز بر مهارت‌های نرم: در کنار مهارت‌های فنی تان، بهبود و تقویت مهارت‌های نرم مانند خلاقیت، تفکر انتقادی، حل مسئله و کار گروهی نیز بسیار مهم هستند. هوش مصنوعی می‌تواند بسیاری از کارهای تکراری را انجام دهد، اما خلاقیت و نوآوری همچنان مختص انسان است.
  • توسعه مهارت‌های تخصصی: با توجه به حوزه علاقه‌مندی خود یعنی طراحی وبسایت، می‌توانید در یک زمینه خاص از طراحی وب تخصص پیدا کنید. به عنوان مثال، می‌توانید روی طراحی تجربه کاربری (UX)، طراحی رابط کاربری (UI)، توسعه وب یا سئو سایت تمرکز کنید.
  • استفاده بهینه از ابزارهای هوش مصنوعی: به جای اینکه از هوش مصنوعی برای طراحی سایت فرار کنید، از آن به عنوان یک دستیار باهوش برای بهبود کار خود استفاده نمایید. بسیاری از سایت‌های هوش مصنوعی می‌توانند به شما در طراحی، تولید محتوا، و بهینه‌سازی وبسایت کمک کنند.
  • شبکه‌سازی: با سایر متخصصان و علاقه‌مندان به حوزه طراحی وب سایت ارتباط برقرار کنید. شرکت در رویدادهای حضوری و آنلاین، عضویت در انجمن‌های آنلاین و گفتگو با سایر افراد حرفه ای می‌تواند به شما کمک کند تا از آخرین روندها و فناوری‌ها حوزه کاریتان مطلع شوید.

در نهایت، مهمترین نکته این است که از تغییر نترسید و با آغوش باز به استقبال فناوری‌های جدید بروید. هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان یک شریک قدرتمند به شما کمک کند تا به بهترین نتیجه در طراحیتان برسید.

بهترین هوش مصنوعی طراحی سایت به عنوان دستیار

 ChatGPT  و Gemini دو مدل زبانی بزرگ هستند که می‌توانند به طراحان وب کمک شایانی کنند. از تولید ایده‌های خلاقانه برای طراحی وب سایت گرفته تا تولید محتوا و پاسخگویی به سوالات فنی در موردHTML، CSS، جاوا اسکریپت و سایر فناوری‌های وب!

 این ابزارها به طراحان و برنامه نویس‌ها اجازه می‌دهند تا کارآمدتر و موثرتر عمل کنند. با این حال، مهم است بدانیم که این هوش مصنوعی‌ها محدودیت‌هایی نیز دارند و خروجی آن‌ها همیشه نیاز به بررسی و ویرایش توسط انسان دارد. همچنین هوش مصنوعی Hocoos نیز به طور خاص برای طراحان وب برنامه ریزی شده است و می‌تواند در تولید تصاویر، آیکون‌ها و سایر عناصر بصری کمک کند. 

هوش مصنوعی و سایت سازهای آنلاین دیگری نیز وجود دارد که بتوانید با آن‌ها سایت طراحی کرده و طرح اولیه ذهنتان را پیاده سازی کنید.

 این هوش مصنوعی‌ها برای طراحی وب سایت معمولاً از شما سوالاتی درباره سبک، رنگ‌ها و محتوای مورد نظرتان می‌پرسند و سپس یک سایت اولیه را برای شما ایجاد می‌کنند. شما می‌توانید این سایت را به صورت دستی ویرایش و شخصی‌سازی کنید.

نتیجه‌گیری

اگرچه هوش مصنوعی ابزار قدرتمندی است، اما نمی‌تواند خلاقیت و هوش هیجانی انسان را جایگزین کند. طراحان باید با یادگیری و استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، مهارت‌های خود را ارتقا دهند تا بتوانند در این عصر جدید همچنان نقش مهمی‌ایفا کنند.

مطالب پیشنهادی 

معرفی ابزار تغییر صدا با هوش مصنوعی

معرفی ابزار ویرایش و ساخت عکس با هوش مصنوعی

نرم افزار و هوش مصنوعی ادیت ویدیو اندروید

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.